torsdag 20. februar 2014

Slik sydde jeg Hello Kitty lommene

Her vil jeg vise hvordan jeg sydde Hello Kitty lommene. Fremgangsmåten kan brukes på alle mulige former, så det er bare å sette fantasien i sving!


1) Først printet jeg ut en Hello Kitty figur fra nettet for å lage mønster av. Så tok jeg en bit strykelerret litt større enn mønsteret jeg hadde laget meg og strøk på en bit hvitt bomullstoff som var dobbelt så stor. (det er ikke så lett å se når det er hvitt på hvitt...) Hvis du skal bruke et mønstrete stoff, husk på at strykelerretet skal på vrangsiden.


2) Så brettet jeg stoffet rette mot rette (altså slik at strykelerretet kom ut) og nålet fast mønsteret mitt. (Ser du at strykelerretet stikker utenfor mønsteret?)


3) Så klippet jeg rundt mønsteret og la til omtrent 1/2 cm sømmonn.


4) Så sydde jeg rundt nesten hele veien, lot det være en liten åpning til å snu til retten. (Som dere ser har jeg markert noen vendepunkter på ørene så det skal være lettere å sy nøyaktig.)


5) Så klippet jeg rundt kanten med en taggesaks






6) Snu rettsiden ut og press. Hullet vil bli lukket når lommen sys fast på plagget.



7) Så tegnet jeg av omrisset til øynene på vliesofix, strøk på svart bomullsstoff, klipte ut og strøk fast på Hello Kitty



8) Så sydde jeg rundt det svarte med en tett sikksakksøm, samt forsøkte å sy en nese på frihånd (den kunne blitt litt jevnere, men skitt au..).


9) Før jeg festet lommen sydde jeg en stikning fra øre til øre der lommeåningen er, så sydde jeg lommen fast i stoffet (fra pil til pil). Som avslutning sydde jeg værhårene med en tett sikksakksøm.


4 kommentarer:

  1. Du er kjempeflink og beskriver framgangsmåten så fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:-) Setter stor pris på å høre det for det er ikke alltid så enkelt å forklare på en forståelig måte!

      Slett
  2. Takk for tut. Hele bloggen din er veldig inspirerende.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...