torsdag 13. mars 2014

Slik syr du en foret buff

Buff er noe av det enkleste du kan sy. Et rektangel av f.eks bomullsjersey, brett i to rette mot rette, en søm og vips så har du en tube som kan brukes til buff... Men nå tidlig på våren kan det være greit å fore buffen med ull eller fleece så det blir litt lunere i halsenkroken.



Det finnes sikkert flere måter å gjøre det på, men jeg synes nå jeg kom på en enkel og grei gremgangsmåte:

1) Klipp eller skjær et rektangel av ytterstoffet og foret. Jeg foretrekker å skjære med rullekniv, linjal og skjærematte for det går veldig raskt og så er det enkelt å få rette sider (for sidene ER rette i virkeligheten selv om det ikke ser slik ut på bildet...) Målene mine var 35x45 cm, da passer buffen til ganske små barn. Høyden på den ferdige buffen blir da ca 33 cm (korteste lengde minus sømmonn) og omkretsen blir ca 43 cm (lengste lengde minus sømmonn). Her er det bare å tilpasse størrelse etter smak og behag.


2) Legg stoffene rette mot rette.



Jeg har brukt bomullsjersey (ytterstoff) og merinoull interlock (for) fra Myllymuksut. Dette er en finsk nettbutikk så det tok ganske lang tid å få varene siden de måtte gjennom toll osv.  Du kan få kjøpt tilsvarende tynt ullstoff fra Janus Ull på rull. Selv om de skriver på nettsiden sin at de har en leveringstid på opptil sju dager, vil det gå raskere enn å bestille fra Finland. Ull på rull har dessuten utsalg blant annet på Espeland, hvis du tilfeldigvis bor i nærheten. Mønstret bomullsjersey kan du kjøp feks hos Stoff & Stil, eller fra nettbutikker som Sydilla

3) Sy langs langsidene. Jeg bruker min fantastiske overlockmaskin, men du kan bruke en vanlig symaskin. Ullstoffet mitt strakk seg litt da jeg sydde det fast, så jeg måtte renklippe litt etter at jeg hadde sydd sømmene slik at for og ytterstoff ble like store. Nå er det lurt å presse sømmene til siden for da blir siste trinn enklere. Jeg har et lite ermestrykebrett som jeg trer inni buffen (og alt mulig annet jeg syr...) når jeg skal presse sømmen. Supert verktøy.

Her er noen ting du bør huske på om du syr med vanlig symaskin:
-Pass på å velge en elastisk søm (f.eks elastisk overkasting som ser ut som sikksakk med en strek ved siden av)
-Ikke strekk i stoffet når du syr.
-Bruk strech-nål når du syr i elastiske stoffer.
-Jeg endrer også på sømlabbstrykket på min maskin (se instruksjonshefte).




4) Brett slik at du får ytterstoffet liggende dobbelt, rette mot rette og foret ligger dobbelt, rette mot rette



5) Sy rundt nesten hele veien. Jeg har latt det være åpent mellom pilene (man kan godt ha litt mindre åpning) slik at jeg får vrengt retten ut.


6) Vreng slik at rettsidene er ut. Nå har jeg en tube med jerseystoffet på innsiden og ullstoffet på utsiden. Nå er det klart for å sy igjen hullet.




7) Hvis du er litt lat (som jeg...) så kan du sy med maskin. Jeg synes ikke det gjør noe om det blir seende slik ut, det blir jo på innsiden av buffen. Vil du at buffen skal brukes med begge sidene ut, kan du sy for hånd slik at åpningen blir bortimot usynlig. Nå kan du si deg ferdig, eller du kan sy stikninger rundt kantene. 



Alternativ fremgangsmåte hvis du vil ha en buff som kan brukes på begge sider: 
- la det være en åpning (for vrenging) på en av langsidene i trinn 3
- sy hele veien rundt i trinn 5
- sømmonn i vrengehullet presses inn slik at det blir jevnt med det som er sydd
- vrengehullet vil bli sydd igjen når du syr stikningen rundt i trinn 8


8)  Hvis du vil at forstoffet skal holde seg pent på innsiden av buffen kan du sy en stikning langs øvre og nedre kant. Bruk elastisk rettsøm (symbolet ser ut som tredobbel rettsøm). Selv om jeg var veeeldig påpasselig med å ikke dra i stoffet ble kanten litt bølgete, men det synes ikke når buffen er i bruk. Ferdig:-)


Jeg har ingen sømutanning, og har lært meg det meste selv. Jeg plukker opp sytips fra bøker, blogger og på Sykroken. Det er utrolig gøy når jeg finner ut hvordan jeg kan sy forskjellige ting og jeg vil gjerne dele det med dere. Jeg håper det er enkelt å forstå mine beskrivelser. Har du spørsmål eller innspill til hvordan dette kan gjøres bedre blir jeg glad for det:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...