søndag 17. november 2013

Adventskalendernostalgi

Jeg elsker jul og adventstiden. Da jeg vokste opp fikk jeg pakker i posten fra min tante i Nord-Norge. Disse ble hengt opp på den fantastiske kalenderen hun hadde sydd til meg da jeg var liten. Spenningen var naturligvis stor og jeg klemte på pakkene og forsøkte å gjette hva det kunne være inni.

Innholdet i pakkene varierte selvsagt mye fra jeg var 4 til jeg var 18 år, men noen tradisjoner ble det.
  • 1.desember var det alltid et stearinlys med tall fra 1 til 24 som skulle brennes litt hver dag.
  • Lørdager og søndager var det godteri
  • Julaften fikk vi often en større gave, for eksempel et spill (sammen) eller julehefter som underholdt oss mens vi ventet på at det endelig skulle bli gaveåpning.

Som dere kan se på bildet bar kalenderen preg av noen år på loftet, men i fjor resturerte jeg kalenderen. Jeg klippet løs toget og sydde det fast på en ny  dobbel bakgrunn med viledon mellom lagene som forsterkning. Nå håper jeg kalenderen vil vare i nye 30 år....

Jeg har lenge samlet på ideer til adventskalender og førjulsaktiviteter så her kommer det flere innlegg i tiden fremover.

    1 kommentar:

    1. For et utrolig koselig tog! Jeg har også min gamle julekalender fremdeles, og den henges opp hvert år, men uten presanger i.

      SvarSlett

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...