mandag 4. november 2013

Søte frøken kanin

Historien om kanindrakten og hvordan det gikk til da jeg skulle forlenge mønsteret. Storesøster ønsket seg kaninkostyme i år, men det var bare med nød og neppe det ble ferdig til Halloweenfesten vår som var i går.


Jeg brukte imitert pels fra Stoff & Stil som er deilig og myk å ta på. Og så kan det vaskes! Viktig poeng når frøkna ønsker seg hvitt kostyme... Jeg hadde allerede et mønster på utkledningsdrakt fra S&S, men det går bare opp til 3 år så jeg bestemte meg for å forlenge det. Siden det er et ganske posete kostyme og jeg bruker pelsstoff som gjør at småfeil ikke synes, gjørde jeg det ganske enkelt slik:

Jeg klippet over mønsteret på overkroppen og beina:


Så brettet jeg stoffet dobbelt og la på mønsterdelene. Planen er at kostymet skal være til å vokse litt i, så jeg tok litt i da jeg forlenget. Jeg la først til 20 cm på overkroppen og 20 cm på beina.


Da jeg hadde klippet ut forsidedelene og skulle gå i gang med baksidene oppdaget jeg at stoffet var klippet ganske skjevt så det var ikke nok stoff til å forlenge like mye på bakdelene.... For å få for og bakside like lange endte jeg opp med 14 cm forlenging på beina. Tips: det kan være lurt å sjekke hvor langt stoffet er på begge sider før man klipper i det.

Slik forlenget jeg beina:


I tillegg valgte jeg å legge til en drøy cm i siden. (Etter at bildet ble tatt besteme jeg meg for å klippe bort det jeg hadde forlenget oppå skulderen slik at det ikke skulle bli noe kluss med påsying av ermer, hette og sånt.)


Ermene ble forlenget med 14 cm slik:


Det kan være lurt å ha en mopp eller støvsuger i nærheten: 



I etterpåklokskapens navn, ville det vært nok å forlenge ca 10 cm på overkroppen og kanskje heller litt mer på beina. Dressen ble nemlig rimelig "sid i lortfallet" som mamma pleier å si, eller "saggete" som det også kan kalles:


Regner med den passer noen år fremover:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...