mandag 16. september 2013

Hvordan sy lomme med legg

Her vil jeg vise hvordan man kan sy lommer med legg som på den rosa cordkjolen.



1) Først fant jeg fram en skål for å bruke til mal. Min hadde en diameter på 15,5 cm, her velger man litt etter hvor stor man vil at lomma skal være. Jeg tegnet en halvsirkel rundt skålen og så "forlenget" jeg sidene litt slik at høyden fra bunnen av buen til toppen av lommen var ca 14 cm.  




2) For å få legget på midten brettet jeg stoffet i to. Så satte jeg en nål omtrent der jeg ville at midten på den ferdige lomma skulle bli og brettet ut stoffet. Husk også å brette ut stoffet på baksiden.



3) Presset med strykejernet slik at bretten holder seg der den skal være. Så kastet jeg over (sydde med sikksakk) rundt kanten.



4) Neste trinn er å klippe ut stoffet som skal være kanten øverst på lomma. Jeg laget en strimmel på 4x12 cm til hver lomme. Sy på strimmelen rette mot rette. Det gjør ikke noe om strimmelen stikker utenom på sidene av lomma for det klipper vi bare til etterpå.


5) Press fra hverandre. Da ser det slik ut fra baksiden:


6) Så brettet jeg inn ca 1 cm av den "løse" enden av kantstoffet og presset. (På bildet her skulle det vært kastet over rundt kanten.)



7) Brett enda en gang, press og sy. Jeg la lomma med framsiden opp slik at det ble enkelt å "styre" den nye sømmen akkurat i overgangen mellom de to stoffene slik at den ble nesten usynlig. Kantestoffet på baksiden stakk litt lenger ned enn på framsiden. Så brettet jeg inn ca 1/2 cm rundt hele kanten og presset slik som på bildet:




8) Til slutt sydde jeg på blondekanten før jeg festet lomma på kjolen og sydde den fast.


Dette er min første trinn for trinn arbeidsbeskrivelsebeskrivelse. Var det forståelig?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...