søndag 1. desember 2013

Mindfulness adventskalender

Adventskalender snøfnugg



Kjenner du noen som pleier å stresse litt før jul? Jeg vet det er mange som meg der ute. Mange mødre som tror de har ansvaret for å lage den perfekte advent og jul for familien. Som stresser rundt for å kjøpe inn kalendergaver, julegaver, julepynt og julemat. Som stiller opp på alle arrangementer som man føler man må på. Som baker kaker i øst og vest. Som vasker, pynter og står på. Eller som i mitt tilfelle som veldig gjerne vil, men ikke har helse til alt dette (det kan være like stressende....) Her er min adventskalender til dere: en mindfulness adventskalender. (Klikk på bildene for større bilder så teksten blir lettere å lese)

Mindfulness julekalender


Mindfulness er øvelser i å observere øyeblikket uten å dømme det. Man konsentrerer seg om det som skjer akkurat nå, uten å gruble over gårsdagen eller bekymre seg over morgendagen. Ved å gjøre seg selv bevisst på hvordan man har det, uten å forsøke å endre følelsene, kan man bli flinkere til å styre reaksjonene sine på alt som skjer rund en. I mindfulness er meditasjon viktig. Det er en enkel ikke-religiøs form for meditasjon som fokuserer på pusten. Faktisk så enkel at til og med jeg får det til :-) 

Mindfulness julekalender


Jeg er ingen ekspert på mindfulness. Jeg gikk på et kurs i vinter og har hatt glede av det jeg lærte, men det er lett å falle tilbake til gamle vaner, så jeg tenkte det ville være lurt med en liten påminnelse nå i årets mest stressende (men koselige) periode, førjulstiden. Jeg har snakket med min dyktige lærer på Trondheim Mindfulness Senter (se her), lest endel på nettet og lagt til noen ordtak og oppfordringer jeg synes passer i denne sammenhengen.


Mindfulness julekalender

Under finner du lenker til meditasjonsøvelsene i kalenderen. Endel av meditasjonene jeg lenker til er på engelsk og dansk. Dersom du synes det blir tungvint anbefaler jeg at du laster ned Mindfulnessappen NOR som finnes til iPhone og Android. Den koster bare 14 kroner og jeg synes den er veldig fin å bruke. Den har meditasjoner på norsk på 3, 5, 15 og 30 minutter, samt kroppscanning på 15 minutter. Du velger bare en av disse istedet.

Mindfulness julekalender

 
Disse øvelsene finner du på You Tube:
4) Jon Kabat Zinn (engelsk): Mindscape Guided Meditation  
11) Jon Kabbat Zinn (engelsk): Breathscape Guided Meditation
12)  Mindfulness øvelse (dansk): Kærlig-venlighed
15) Mindfulness øvelse (dansk): Kroppscanning
18) Jon Kabbat Zinn (engelsk): Bodyscape Meditation

Disse øvelsene (på engelsk) finner du på podcast:
16) Mary Maddux:  Relief from Stress and Anxiety
19) Mary Maddux: Enhance your creativity
Gå inn på iTunes. Søk på Mary Maddux, (Meditation Oasis) og last ned gratis

Jeg ønsker dere en koselig og stressfri advent:-)

2 kommentarer:

  1. Wow kor flink du e:-)
    Denne var skikkelig fin:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:-) Koselig at du tittet innom. Jeg ringer deg en dag snart, det er så lenge siden sist:-(

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...