lørdag 26. oktober 2013

Dyremasker i filt

Halloween nærmer seg og disse dyremaskene har sett dagens lys: 

Make felt animal mask
Jeg har tegnet mønster på matpapir og så har jeg tegnet omrisset over på viledon (veldig stivt strykeinnlegg fra Stoff og stil). Viledon har lim på ene siden så det ble strøket på filt i grunnfargen som så ble klippet ut. Detaljene ble strøket på med vliesofix for så å bli sydd på. For en enklere variant kan man kanskje stryke på viledon på detaljene (stryk det på før du klipper ut) og lime på? Jeg sydde på et lag filt på baksiden av maskene og festet strikken mellom lagene.

* Tips: det er lurt å velge tråd i samme farge som filten for det er litt knotete å sy rund de små detaljene. Sy sakte og løft trykkfoten ofte (mens nåla står nedi stoffet) og vri på stoffet.

*Tips: Til kattens værhår brukte jeg en litt tykk stiv sytråd, slo noen knuter på og sydde gjennom filten fra forsiden. Knyt på baksiden.

Detail cat mask

Her finner du mønster på lignende masker: Pretty prudent og CountryWoman så er det bare å slå seg løs og lage dine egne varianter:-)

2 kommentarer:

  1. Så utrolig flotte masker du har laget!! Kjempefine alle sammen! Takk for linker, i morgen skal jeg få printet ut mønster :) Dette er jo en flott aktivitet for barna å være med på også.

    SvarSlett
  2. Takk for det:-) Litt større barn klarer dette fint. Storesøster på fem har også tegnet mønster, men trengte litt hjelp videre. Jeg tenker å lage en skikkelig trinn for trinn beskrivelse av hvordan jeg har gått fram også. Håper å ha den på plass i kveld.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...