tirsdag 22. oktober 2013

Halloween

Da jeg var 15 år bodde jeg og familien min et år i Canada. Det var spennende og litt anderledes enn hjemme. Siden hele familien bodde der holdt vi på de vante tradisjonene våre, men vi ble også introdusert for nye. En av disse var Halloween som vi bare hadde sett på film. Jeg var egentlig litt for stor for å gå "trick-or-treat", men siden jeg aldri hadde opplevd dette før tok min bestevenninne meg med. "She's from Norway. It's her first Halloween" forklarte venninnen. Og for et resultat: en hel bærepose full av godteri. Hver. Småbrødrene mine og jeg hadde aldri vært borti lignede. Det er ikke rart unger her hjemme også gjerne hiver seg på en tradisjon hvor du kan gå fra dør til dør og innhente godteri.

Kostymer og utkledning er moro med eller uten godteri. Etter at jeg fikk egne barn fikk jeg lyst til å lage en tradisjon med utkledningsfest rundt Halloween. Sånn at mor har en unnskyldning til å kle seg ut... Men med små barn blir det ingen skumle kostymer. Og klovnedrakten mamma hjalp meg med å sy til min første Halloween er ennå i bruk. Litt medtatt, men fremdeles helt...

When I was 15 years old my family and I lived a year in Canada. Since the whole family was there we kept up our traditions, but we were also introduced to new ones. One of these were Halloween which we only had seen in movies. I was a bit too old to go from door to door, but since I had never had this experience before my best friend took me trick-or-treating. She is from Norway. It's her first Halloween", she explained. And what a result: a whole plastic bag full of candy. Each. My little brothers and I had never seen anything like it. No wonder more and more norwegian children in the recent years have adopted the tradition of going from door to door and begging for candy. 

Costumes and dressing up is fun with or without the candy. After I had children of my own I wanted to start a tradition of celebrating Halloween with a party in our home.  So I can have an excuse to dress in costume. And the clownsuit my mother helped me make for my first Halloween has been used many times over the years.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...